Τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα αυξάνονται ραγδαία- Τι συμβαίνει με την Ηπατίτιδα

Τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα έχουν αυξηθεί δραματικά τις τελευταίες δύο δεκαετίες, με σημαντική άνοδο για την Ευρώπη το 2022, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων.

Οι έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες αποτελούν την ταχύτερα αυξανόμενη ομάδα ασθενών με σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα.
Οι πιο συχνά αναφερόμενες ασθένειες στους νέους είναι οι χλαμυδιακές λοιμώξεις, τα κονδυλώματα των γεννητικών οργάνων, η γονόρροια, ο έρπης των γεννητικών οργάνων και η σύφιλη, με ορισμένους τύπους ηπατίτιδας να μεταδίδονται επίσης μέσω της σεξουαλικής επαφής.

Επειδή τα συμπτώματα μπορεί να είναι πολύ ήπια ή ανύπαρκτα, πολλοί νέοι δεν υποψιάζονται ότι κάτι δεν πάει καλά. Αυτός είναι ο κύριος λόγος για την ταχεία εξάπλωση αυτών των ασθενειών. Όταν γίνεται διάγνωση είναι σημαντικό να λαμβάνουν θεραπεία και οι δύο σεξουαλικοί σύντροφοι. Εάν αυτό δεν συμβεί, εμφανίζεται ένα φαινόμενο «πινγκ-πονγκ» και ο ασθενής επαναμολύνεται από τον σύντροφό του μετά την ολοκλήρωση της θεραπείας. Αυτός είναι ένας φαύλος κύκλος.

Εκτός από τον κίνδυνο εξάπλωσης διαφόρων ιών, τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα προκαλούν μια σειρά από μακροπρόθεσμα προβλήματα. Εν μέσω της οικονομικής κρίσης, η ραγδαία αύξηση του αριθμού των ασθενών συνδέεται επίσης με τη ζοφερή οικονομική κατάσταση. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί ασθενείς είναι ανασφάλιστοι και δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να επισκεφθούν γιατρό ή να αγοράσουν τα φάρμακα που χρειάζονται. Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι οι ασθενείς κρατούνται μακριά από τις υπηρεσίες υγείας λόγω έλλειψης πληροφόρησης, φόβου και ντροπής.

Ηπατίτιδα

Στην ηπατίτιδα χρειάζεται να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή. Ορισμένοι τύποι ηπατίτιδας μπορούν να μεταδοθούν μέσω της σεξουαλικής επαφής και μπορεί να οδηγήσουν στο θάνατο (ηπατοκυτταρικό καρκίνωμα και κίρρωση - κίνδυνος ηπατικής δυσλειτουργίας).

Η πιο συχνή μορφή είναι η ηπατίτιδα Β που προκαλείται από τον ιό HBV, η οποία συνήθως οδηγεί σε συμπτώματα όπως ναυτία, έμετος και απώλεια όρεξης. Το 35% των λοιμώξεων οφείλεται σε επαφή με το ίδιο φύλο. Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα υπάρχουν 300.000 φορείς- η ηπατίτιδα C είναι επίσης πλέον πολύ συχνή, με περισσότερους από 200 εκατομμύρια φορείς παγκοσμίως, κυρίως μέσω της σεξουαλικής επαφής και της μετάγγισης προϊόντων αίματος.

Πρόληψη - Εμβολιασμός

Η φύση της ηπατίτιδας επιβάλλει την έγκαιρη διάγνωση και την ανάπτυξη προγραμμάτων εμβολιασμού του γενικού πληθυσμού. Ειδικά για την ηπατίτιδα Β, ο εμβολιασμός ολόκληρου του πληθυσμού είναι ευτυχώς υποχρεωτικός στις περισσότερες χώρες.

Η διάγνωση και η θεραπεία δεν είναι μόνο σημαντικές για την υγεία των ατόμων, αλλά διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στην πρόληψη, αποτρέποντας την περαιτέρω εξάπλωση της λοίμωξης, με προϋπόθεση την  αλλαγή στάσεων, αντιλήψεων, συνηθειών και πρακτικών.

Άλλωστε, το σύνθημα της φετινής καμπάνιας για την Παγκόσμια Ημέρα Ηπατίτιδας είναι « It’s time for action!» και έχει σκοπό να μεταδώσει την ανάγκη για πρόληψη, για δράση και σωστή ενημέρωση, η οποία θα συμβάλει με τη σειρά της στην ανίχνευση περισσοτέρων ασθενών, ώστε να οδηγηθούν στη σωστή αντιμετώπιση. Η διάγνωση και η κατάλληλη θεραπεία είναι τα δύο «όπλα» της επιστημονικής κοινότητας.